Dlaczego warto sięgać po batony wysokobiałkowe?

Pożywne, smaczne i zdrowe – to cechy, które wyróżniają dobrej jakości batony wysokobiałkowe. Chętnie sięgają po nie zarówno sportowcy, budujący masę mięśniową, jak i osoby, które chcą wzbogacić swoją dietę w białko lub ograniczyć spożywanie cukrów prostych. Są wygodną, łatwo dostępną przekąską. Idealnie sprawdzą się jako zamiennik niezdrowych słodyczy i z pewnością zaspokoją każde, nawet najbardziej wymagające podniebienie. Co wchodzi w skład batonów? Jakie korzyści wynikają z ich spożywania oraz kto może po nie sięgać? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w tym artykule!

Skład batonów proteinowych

Przede wszystkim w skład takiego batona wchodzi kompleks białkowy, czyli izolaty białka, najczęściej pochodzącego z mleka. Dobry jakościowo produkt powinien zawierać co najmniej 15-20 gramów białka, podczas gdy zwykły baton zawiera go maksymalnie 8 gramów. Jeśli chodzi o substancje słodzące, które decydują o dobrym smaku produktu, to najczęściej stosuje się sukralozę, maltitol, erytrytol lub stewię. Są to słodziki o niskim indeksie glikemicznym i dobrze sprawdzą się u osób, które mierzą się z cukrzycą, insulinoopornością lub po prostu są na diecie redukcyjnej i ograniczają cukier, a jednocześnie nie chcą rezygnować ze słodkości. Do batonów wysokobiałkowych czasami dodaje się również orzechy i nasiona, dzięki czemu stają się dobrym źródłem zdrowych tłuszczów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Zalety batonów proteinowych

Po pierwsze baton z wysoką zawartością białka może być idealnym produktem, który w łatwy sposób uzupełni dietę w ten makroskładnik. Standardowo przeciętny człowiek powinien spożywać około 1 grama białka na kilogram masy ciała, natomiast sportowiec lub osoba, której celem zbudowanie jest masy mięśniowej, musi zwiększyć jego podaż co najmniej dwukrotnie. Czasami bardzo trudno jest uzupełnić ten makroskładnik z pożywienia, szczególnie kiedy prowadzić się szybki i aktywny tryb życia i niekoniecznie ma się czas na przygotowywanie złożonych posiłków. Baton będzie więc wygodną i pełnowartościową opcją dla wszystkich zapracowanych, co jest jego kolejną, niewątpliwą zaletą. Zamiast stawiać na niezdrowe, cukrowo-tłuszczowe przekąski, niemal w każdym sklepie spożywczym można nabyć ich zdrowsze zamienniki. Dodatkowo dzięki temu, że baton wysokobiałkowy niewiele różni się w smaku od standardowych słodyczy, może z powodzeniem zaspokoić ochotę na słodycze każdego łasucha.

Jak wybrać najlepszego batona?

batony wysokobiałkowe

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na:

  • ilość oraz jakość białka – najlepiej, jeśli baton zawiera około 20 gramów białka. Dobrym wyborem będzie ten, w którego skład wchodzić będzie białko serwatkowe, ponieważ jest ono pełnowartościowe. Dla osób, które nie spożywają produktów odzwierzęcych, producenci oferują produkty z białkiem sojowym.
  • substancje słodzące – przed zakupem baton warto przeczytać listę składników również po to, aby sprawdzić, czy zawiera on cukier prosty, czy jego zamienniki w postaci słodzików. Zawsze lepszą opcją będą produkty zawierające zamienniki cukru.
  • jak najkrótszy i najprostszy skład – nie od dziś wiadomo, że długi i niejasny skład produktów zazwyczaj nie wróży niczego dobrego. Dokonując wyboru warto kierować się tym, czy substancje zawarte w batonie brzmią choć trochę znajomo i czy nie przypominają tablicy Mendelejewa. 
  • zawartość tłuszczów nasyconych – najlepiej, aby było ich jak najmniej, ponieważ spożywanie ich w nadmiarze może skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.
  • upodobania smakowe – być może wyda się to oczywiste, ale warto wspomnieć, że obecnie na rynku dostępnych jest wiele wariantów smakowych – od czekoladowych po owocowe. 

Dla kogo batony proteinowe będą dobrym wyborem?

Dla każdego! To, że produkty z wysoką zawartością białka przeznaczone są dla osób trenujących i budujących masę mięśniową z pewnością jest mitem! Każdy, kto poszukuje uzupełnienia białka lub po prostu zdrowszej alternatywy dla słodyczy może wybrać batony wysokobiałkowe. Dzięki temu, że można je zmieścić w torebce lub plecaku, mogą stać się wygodną i sycącą alternatywą dla posiłku np. w trasie lub w przerwie w pracy.

Comments are closed.